Op de Bamboe Bike - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Renee Groot - WaarBenJij.nu Op de Bamboe Bike - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Renee Groot - WaarBenJij.nu

Op de Bamboe Bike

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renee

06 Maart 2014 | Argentinië, Buenos Aires

Burnos Aires, een immense stad waar 2.8 miljoen mensen, 1/3 van de Argentijnse bevolking, hun onderkomen heeft gevonden. Waar het vroeger onder Spaans bewind een paradijs was voor dieven en schooiers is het heden ten dage een bruisende sfeervolle metropool waar je dagen rond kunt dolen zonder je maar een moment te vervelen.
Wij verbleven in Palermo, een gezellige wijk vol barretjes, restaurantjes, mooie boetiekjes en lege pinautomaten. Dat laatste zorgde ervoor dat wij elke straathoek van Palermo de eerste middag al hadden gezien op zoek naar pesos. Wat bleek, het was carnavals vakantie en die feestvarkens hadden de machines niet bijgevuld. Toen de automaten ook nog begonnen te vermelden dat onze passen geblokkeerd waren na al die vruchteloze pinacties maakten wij van de nood maar een deugd en ploften neer op de talloze terrasjes totdat we echt bankroet waren. Een belletje naar de ABN AMRO liet weten dat er niets mis was met de passen en wij vrolijk nog een ceveza konden bestellen. Gelukkig.
Tegen etenstijd gingen wij terug naar hotel 'Duque' om ons klaar te maken voor het avondprogramma; wij zouden de tango in volle glorie gaan bewonderen. De avond was inclusief transfer en eten. Ralph maakte zich een beetje zorgen dat het laatste een buffet met uitgedroogde olijfen, karige slabar en een stukje kip zou zijn en hij zijn steak dus zou moeten missen. Ik, aan de andere kant, dacht dat het een lichtelijk toeristisch gebeuren zou worden en trok mijn spijkerbroek, een gewoon shirtje en gympen aan. De taxi was op tijd. Op weg naar 'Tango del Madeiro' zouden wij nog wat stelletjes oppikken die ook hadden geboekt. En daar kwamen ze, de een nog meer uitgedost dan de ander. Mooie jurkjes, hoge hakken en het haar netjes opgestoken. De mannen in pak. Ik keek Ralph eens aan en we besloten dat we er heel goed uitzagen voor een stel kaaskoppen. Na een uur rondrijden hadden we het gevoel er wel zo'n beetje te moeten zijn maar een blik op de telefoon liet zien dat wij slechts een paar straten van ons hotel waren verwijderd. We reden dus al een uur in rondjes! Welkom in BA.
De show was echt geweldig! De sjieke lokatie waar wij aan mooi gedekte tafels met grote wijnglazen en kaarslicht een heerlijk drie gangen diner geserveerd kregen met een groot mals stuk vlees en perfecte vino zal ons nog even bijblijven. En de tango?...die was sensationeel. Wat een lenigheid en vaart komt daar bij kijken. Wij zouden zeker nog een jaartje moeten oefenen om dit niveau te kunnen behalen;-). Na een avond vol dans, muziek, zang en met een volle buik keerden wij terug. Morgen werd een actieve dag.

We begonnen gezellig, op de begraafplaats. Nee, er was niets loos, wij waren springlevend maar deze begraafplaats is een bijzondere. Families met goede namen en afkomst hebben hier hun tombes waar de hele familie bijeen ligt. Lekker knus. Zo ook Evita Duarte-Perron, nog altijd zeer geliefd bij het volk. Het was mooi om te zien maar puntje bij paaltje, het blijft een plek dooien waar je niet te lang moet verblijven. En daarbij, om 14 uur hadden wij een afspraak op plaza San Martin.
De fietsen van 'urban bikes' waren gemaakt van bamboe en zagen er uit als halve choppers. Wat een fantastische dingen. Sébastian, onze halfbloed Italiaanse gids wilde nog even wachten op 'de rest' maar toen 'de rest' niet kwam konden wij beginnen aan onze vier uur durende privé bike tour door BA. Hoe mooi was dat! We trapten langs Puerto Madeiro, de oude haven in het duurste woongedeelte van BA, de stijlvolle brug 'Puente de la Mujer waar ook het 'Maxima monument' stond, het ecologische park 'Costanera Sur' waar we volgens traditioneel gebruik de 'Mate' mochten proeven: een soort sterke thee met tabak smaak, door 'La Boca', het meest kleurige gedeelte van de stad waar Ralph zich in de armen van een beeldschone tangodame wierp, langs 'Plaza de Mayo' waar ze de lekkerste mayonaise verkopen die.... Nee hoor, de plek waar nog steeds elke donderdag middag de 'moeders van verdwenen zonen', die in 1977 door de regering voor 'politieke doeleinden' werden meegenomen en nooit terug keerden, protesteren en langs nog vele andere mooie plekken en straatjes.
Hierna hadden we honger. Veel honger. Bij La Cabrera, waar we ieder een steak van 600 gram op ons bord kregen en het mes er doorheen gleed alsof het van water was, waar de krachtige malbec het nog lekkerder deed smaken en wij na een uur geen boe en bah meer konden zeggen, stilden wij onze trek. Wat is het leven toch heerlijk.

Onze derde en laatste dag hebben we eerst even uitgeslapen. Het is tenslotte vakantie en wij waren de afgelopen dagen wel erg actief geweest. Het was bijna werken;-). Vandaag was een slenterdagje. We liepen langs 'de tulp', een eye catching monument, die je als ware Hollander toch niet kan missen. Het was tevens op de weg naar 'ticketek' waar wij een kaartje bemachtigden voor het spektakel 'Fuerza Bruta' die avond. Ralph is tripadvisor expert en dit was het nummer 1 ding to do in BA. Nummer twee was het 'Teatro Colon', een majestueus gebouw met een prachtige zaal waar toevallig een repetitie werd gehouden toen wij er waren. De akoestiek zorgde voor perfecte klanken van de violen, klarinetten en het klikken onze canon eos 650D. Het valt niet mee om zo'n zaal erop te krijgen maar het resultaat is erg leuk;-). Met een biertje op Plaza Dorrego in San Telmo waar midden op straat de tango werd gedanst sloten wij de middag af. En hoe Fuerza Bruta was? Je had er bij moeten zijn! Te gek. Een soort cirque du soleil in combinatie met slagerij van Kampen waar je met je neus boven op staat. Het was een knallend einde van onze trip in Buenos Aires!

• 18 Maart 2014 - 09:39

Hanneke:

Geen land voor vegetariërs, dus...:) Veel plezier!

• 18 Maart 2014 - 15:59

Jord & Virginia:

Super leuk om jullie verhaal over BA te lezen! Een feest van herkenning! Het water loopt ons alweer in de mond als we aan Cabrera denken... :-) Enjoy!

• 18 Maart 2014 - 16:32

Piety:

Hoi Renee heb genoten van je reisverslag,als er geen vacatures voor je zijn kun je altijd terug vallen op je schrijvers talent!

• 19 Maart 2014 - 10:06

B En A:

Tjonge, die Ralph. Wie had dat achter hem gezocht: wat een Don Guan! Die houding! Gelukkig voor jou houdt 'ie toch meer van blond......

• 19 Maart 2014 - 12:15

Rose:

Wauw wat een reis en veel dingen die jullie gezien hebben! is het nu alweer voorbij??

• 19 Maart 2014 - 12:41

Renee:

Nee hoor, we zitten er nog:-)

• 24 Maart 2014 - 20:51

Laura:

Bamboefietsen? Ik zal het eens aan Bert voorstellen. Wie weet een trendsetter voor in de fietsenshop. Ralph ziet er uit alsof hij al jaren aan tango doet. Prachtige dans. Mijn moeder is er helemaal verslaafd aan. En die stukken vlees....dat is gewoon een halve koe op je bord! Jammie