Ratatouille - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Renee Groot - WaarBenJij.nu Ratatouille - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Renee Groot - WaarBenJij.nu

Ratatouille

Door: Renee de Groot

Blijf op de hoogte en volg Renee

10 Januari 2015 | Vietnam, Hanoi

Good morning Vietnam! Vanuit het Palmy Hotel op 11 hoog opende ik de gordijnen en keek neer op een rustig straatje in de Old Quarter van de stad. Hanoi, eens de hoofdstad van Vietnam, staat bekend om zijn heerlijke eten, bruisende straatleven en smalle steegjes waar je binnen no time de weg kwijt bent. Voor een oriëntatie wonder als ik een waar feest. Na een stevig ontbijt gingen we op pad. We besloten een wandeling te maken door het oude stadsgedeelte, te beginnen bij het Hoan Kiem meer. Ondanks dat het een regenachtige dag was straalde de stad een zekere gezelligheid uit met al zijn kleuren, lampjes, mensen op straat en de vele scooters en brommers die van links en rechts voorbij sjeesden. Gelukkig hadden ze ook hier zebrapaden. Gewoon rustig oversteken en .... Tuut, tatoe, tuuuuttt!!! Het hele Vietnamese verkeer zat op onze nek. OK, zo ging dat hier dus. Na verloop van tijd kregen we het echter door. De truc was dat je op een willekeurig moment op een willekeurige plaats de weg overstak en dan je hand uitstak dat iedereen moest uitkijken en stoppen zodat je al zigzaggend je weg kon zoeken. Kortom, een kwestie van geluk dat het lukte.
Wij vervolgde onze weg door alle Hang's. 'Hang' betekent 'winkel' in het Vietnamees en elke straatnaam begint ermee. Plak hierachter het woord van een product en ze verkopen het in die straat. Zo heb je Hang giày, de schoenen straat waar alleen maar schoenen worden verkocht of Hang Bac, de zilver straat, met allerlei sieraden. De favoriete straat van Ralph was Hang May, de naai straat. Echter kon je er behalve honderdduizend knopen en garen weinig anders krijgen.
Terwijl ik op mijn kaart de weg weer eens probeerde te vinden dwaalden Ralph's ogen af naar een bord boven een klein steegje: 'Ansa Spa'. De rest van de route hebben we nooit meer vervolgd want de 1.5 uur die hierop volgde brachten wij door op een massagetafel waar stevige handen en hete stenen ons lichaam weer lekker soepel kneedden.

'Nga', onze gids van de streetfood tour was een klein iel vrouwtje die zeer enthousiast vertelde over wat we allemaal gingen zien en vooral eten. Of er iets was dat wij niet lusten. Nee hoor, alles kan. Dus ook hond of kat? Ehhmmm, nou ja, doe die maar niet eigenlijk. Toch beetje te hoog aaibaarheids gehalte.
We gingen langs allerlei tentjes waar je zonder deze tour nooit naar binnen zou zijn gegaan. Het zag er vaak niet uit van de buitenkant, en tevens ook niet van de binnenkant, maar 't eten was er fantastisch. Er werd een zeer comfortabel krukje van 20 cm hoog voor je neergezet (ja de tour was niet geschikt voor stramme 60 plussers want die kreeg je nooit meer in staande houding erna), twee stokjes klaargelegd en daarna was het een verrassing. Nga omschreef alle specialiteiten en vertelde verder wat over bepaalde tradities, gewoonten en achtergrond van de Vietnamezen. Wisten jullie dat het Chinese jaar waarin je geboren wordt zeer bepalend is voor het succes van je toekomst? Ben je bijvoorbeeld geboren in het jaar van de muis, nou vergeet het dan maar, je bungelt onderaan de ladder van de maatschappij en zelfs de 'kip' is je beter af. Ben je een draak daarentegen, dan kan het leven niet meer stuk. Iedereen wil je hebben en je krijgt de beste banen aangeboden. Ralph en ik zijn allebei uit het jaar van de 'hond'. Tsja, die eten ze hier in Vietnam dus je snapt al.....
Terwijl ik net een hap nam van mijn Bun Oc, een overheerlijke slakken-noodelsoep, zag ik in mijn ooghoek een groot beest langs de muur van de keuken schieten, snel een holle buis in. Een rat! Tenzij dit restaurant Ratatouille heette, hoorde het hier niet rond te lopen. Ralph, die 'm ook zag, tikte Nga aan. De eigenaar werd op de hoogte gesteld maar, had hij gezegd, we hoefden ons geen zorgen te maken. De kat had al langer gespot, enkel kon niet bij het gat waar de rat elke keer in verdween. Ik keek eens opzij en zag daar een klein poesje zachtjes spinnen op een kleedje, dromend over van alles behalve grote ratten vangen. Toch goed te weten dat ze 't allemaal onder controle hadden:-).

Voldaan van al het eten gingen wij rond 19.00 uur weer huiswaarts. We haalden onze tassen op bij het hotel en begaven ons richting de volgende slaapplaats voor die nacht, een bijzondere dit keer.

• 20 Januari 2015 - 20:42

B En A:

Goeie beslissing om geen hond te gaan eten. De Vietnamezen consumeren er ongeveer 1 miljoen per jaar en ik zal jullie de details besparen.....Wij waren vandaag helemaal in the mood en hebben zelf Vietnamese loempia's gemaakt (met daarin ongeveer alles wat ik nog in de koelkast had: jummie!), maar misschien komen die onderhand wel jullie neus uit.
    Overigens is jullie geboortejaar volgens de Chinezen het jaar van het varken, en ik moet zeggen dat ik nog nooit zoveel positiefs over een varken heb gelezen. Er is dus nog hoop....

• 21 Januari 2015 - 03:18

Renee:

Haha echt? Zijn we varkens? Begin steeds meer Ralph z'n gedrag te begrijpen nu;-))

• 21 Januari 2015 - 08:30

B En A:

Site bezocht met een tikfoutje gisteren (jaartal stond verkeerd genoemd):jullie zijn toch uit het jaar van de hond.......maar wanhoop niet, ook met dit dier kun je alle kanten op. Heel belangrijke eigenschappen: jullie zijn loyaal en trouw!

• 21 Januari 2015 - 08:49

Renee:

Ja de naam zegt het : trouwe hond(en)-;))

• 25 Januari 2015 - 13:03

Laura:

Nou lekker dan, dan kom ik dus ook uit een hondenjaar. Tot dusver heeft het me overigens nog vooral goeds opgeleverd :) Ik krijg alles behalve trek als ik die verhalen lees en foto's zie. Het ziet er niet echt sfeervol uit en slakkensoep, mwahhh. Wij gaan maandag liever lekker naar het Stokpaardje :)